Zpátky do školy – jak nastavit dětem spací režim?

Letní prázdniny se blíží ke svému konci a do začátku školy zbývají méně než dva týdny. To znamená konec volnějšího prázdninové režimu a čas nastolit pravidelný spací režim, aby ranní vstávání nebylo utrpení, protože to dělá problém nejednomu školákovi. Proč je důležité nastavit spací režim, jak dětem vytvořit příjemný večerní rituál a ještě příjemnější ranní vstávání?

Mluvte o spaní pozitivně

Je-li řeč o spaní, je důležité, aby to vyznělo vždy pozitivně. Proto je velmi nežádoucí, aby ´čas jít spát´ byl za trest. Motivujte děti a vysvětlujte – spánek přináší mnoho výhod – lepší náladu, zdraví a bude se jim dařit ve škole. Děti se budou do postele těšit, když budou vědět, že je to čas jejich a maminky nebo tatínka, když se budou moc těšit na pohádku nebo cokoli, co mají rády.

Dejte dětem na výběr

Děti chtějí být jako dospěláci – dělat velká rozhodnutí. Dopřejte jim tento pocit. Když budou mít možnost volby – rozhodnout se – budou se tak cítit důležitě. Umožněte jim, ať si vyberou, jakou knihu chtějí číst, jaké pyžamo si vezmou na sebe nebo se kterým plyšákem dnes budou spát. Nechte je udělat tahle – pro vás drobná, ale pro děti velká – rozhodnutí.

Doplňte nákupní seznam

Jak souvisí nákupní seznam se spacím režimem dětí? Opět se jedná o motivační položku. Připište do nákupního seznamu do školy věc, která souvisí se spánkem – polštář, přikrývka, povlečení, pyžamo, kniha, budík – něco, co si dítě bude moc vybrat samo a vytvoří si tak k tomu pouto a pozitivní postoj.

Zákaz veškeré elektroniky před spaním

Řada studií potvrdila, jak je nezdravé a jak negativně spánek ovlivňuje modré světlo – to je světlo z monitoru či displeje. Nejen u dospělých, ale především u dětí jsou negativní dopady ještě zásadnější. Aby děti měly klidné a nerušené spaní, hodinu před spaním by měly ukončit veškeré aktivity s elektronikou a věnovat se relaxační činnosti – čtení knihy či časopisu, hraní deskových her, karet apod.

Kolik hodin by děti měli spát?

Podle americké studie, ale také dle obecného mínění, by děti mladšího školního věku (6 až 12 let) měly naspat 9 – 12 hodin. U starších dětí je to (13 do 18 let) 8 až 10 hodin.

Nelze podceňovat důležitost spacího režimu a pravidelného ukládání ke spánku. Začít s tímto rituálem je vhodné již od 3 let, kdy děti začínají chodit do školky. A pokud jste tohle ve spoustě jiných důležitých návyků zameškali, nikdy není pozdě začít – především teď, během příprav na nový školní rok.

TIP: Vytvořte pro vaši ratolest příjemné spací prostředí, které bude odrážet jejich zájmy nebo oblíbená zvířátka

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Tereza Dvořáková

Tereza Dvořáková

Během studia pedagogiky, pedagogiky volného času a speciální pedagogiky jsem získala praktické zkušenosti v mateřské škole a na základní škole, kde jsem působila jako učitelka 1. stupně, pedagog volného času a speciální pedagog. Dlouhodobě se zajímám o výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a aktuálně jsem nastávající maminkou.