Vývoj technologií a jejich vliv na člověka nezastavíme. Do kontaktu s nimi se dostávají jak děti, tak ještě více dospělí a senioři. Možná jste si ale všimli, že především pro děti je blikající monitor počítače, tabletu či telefonu jako magnet. Také po těchto technologiích saháme, když chceme děti na nějakou dobu zabavit, protože víme, že oni je milují, pohled od nich jen tak něco neodtrhne, a také pozor, vidí je u nás, rodičů. My je inspirujeme a oni od nás okoukávají tyto návyky. Takže nejdřív začněme u sebe a následně vyzkoušejme 4 způsoby, které pomohou zkrátit čas dětí strávený u obrazovky.
Kdy už toho času u obrazovky je moc? Světová zdravotnická organizace nedávno vydala Pokyny pro fyzickou aktivitu, sezení a spánek (pro děti do 5 let). Publikace představuje doporučení ohledně trávení času u obrazovky:
- pro děti do 1 roku – 0 minut/denně
- pro děti do 4 let – ne více než 60 minut/denně
1. Podporujte pohybové aktivity
Podpořit pohyb u nejmenších dětí lze pro ně nejpřirozenějším pohybem, a to v leže na podlaze, kde se mohou plazit a trénovat si nejrůznější pohyby. Pohybové hrátky na břiše u malých dětí by se měli pohybovat v rozmezí 30 – 60 minut/denně.
Pro starší děti je nejideálnější pohyb venku. Procházky, jízda na kole nebo venkovní hry. Ale i uvnitř lze podpořit pohybovou aktivitu dětí. Můžete tancovat, cvičit jógu nebo například si zahrát Puzzle s pohybem – jednotlivé dílky skládačky a vzor obrazce mějte u sebe, zatímco dítě skládá puzzle v jiném pokoji. Nejen, že pro složení puzzlí je potřeba přemisťování se z jednoho pokoje do druhého, ale také dítě trénuje paměť.
2. Naučte dítě hrát si samo
Pro dítě je to přirozené. Do párové či skupinové hry se zapojuje až v předškolním věku. Pokud ho v samostatné hře budete podporovat, utváříte tak čas pro sebe, pro své aktivity, ale také ho učíte cenné dovednosti a dítě tak nebude mít potřebu usedat k televizi z nudy, protože se bude umět zabavit.
A začněte co nejdříve. Například po snídani se dítěti věnujte, hrajte si s ním a zaměřte na něj veškerou pozornost. Následně mu poskytněte hračky a motivaci a odejděte ke své činnosti – ze začátku je vhodné zůstat s dítětem v místnosti a nechat ho 10 minut hrát si samo. Se zvyšujícím se věkem dítěte prodlužujte jeho samostatnou hru a ponechte ho svém pokoji a vy se třeba věnujte vaření v kuchyni.
Tip: Zapojte se do činnosti. Můžete si s dětmi kreslit nebo hrát s kostkami. Vlastní činností je inspirujete a po chvilce ze hry budete moci vystoupit a děti si budou pokračovat ve hře samy.
3. Nastavte si pravidla
Děti mají rády pravidelnost a rutinu. Uklidňuje je, když vědí, co a kdy je čeká. Proto je vhodné nastavit si s dětmi pravidlo, kdy se bude sledovat televize nebo kdy budou moci hrát hry na elektronice. Stanovte si určitý čas a ten striktně a důsledně dodržujte.
Jen není vhodné trávit čas u obrazovky před spaním. Proto jej zařaďte např. po příchodu ze školy nebo po splnění domácích úkolů.
4. Vytvořte dětem prostředí, které je bude podněcovat k aktivitě
Děti rády zkoumají, objevují a zkoušejí nové věci. Vytvořte jim (venku) prostor, kde budou moc lézt, zavěšovat se, prolézat a kde se budou moci zapojit do domácích a jiných užitečných prací (zalévání květin, uklízení apod.).
Pokojíček by měl dítěti nabízet hračky, které budou zábavné, udrží jeho aktivitu a budou ho rozvíjet. Čím více zajímavých podnětů bude mít k dispozice, tím méně bude vyhledávat pasivní aktivitu.
Možná nepůjde všechna doporučení aplikovat hned, ale postupnými malými krůčky lze dosáhnout snížení času vašich dětí u obrazovek počítačů, tabletů a telefonů.